Pages . 2 3 4 5 6 . . . . . . . . . 72 73 74 75 76
Page 1

The opening session was called to order by Senator William Alden Smith at 10:30 in the morning in the hotel's crystal-chandeliered East Room—a Gilded Age setting if ever there was one - now crammed to standing-room-only capacity with reporters and curious spectators, many from New York's upper class.
Seated next to Senator Smith, on one side of a conference table, were Senator Francis G. Newlands, Democrat of Nevada, the Senate subcommittee's vice chairman; and George Uhler, inspector general of the Commerce Department's steamboat inspection service, an advisor to Smith.
Across from them at the table was the first witness, J. Bruce Ismay, head of White Star, the
Titanic's cruise line, also president of the International Mercantile Marine Co., White Star's American parent, financed by J. P. Morgan Jr. (who had canceled his trip on the Titanic). Seated with Ismay were his American vice president, Philip A. S. Franklin; the Titanic's senior surviving officer, Second Officer Charles Lightoller; IMM attorneys; and bodyguards detailed to protect Ismay, who in the four days since the disaster had been villainized in the American press for not staying with his ship.

____________________


Witness: J. Bruce Ismay, 49
Managing director of the White Star Line and first-class passenger, from Liverpool, England

Key testimony: Ismay, who later would be summoned back before the panel, elicited broad skepticism in his initial appearance with evasive statements like, "More than that I do not know." He denied that the Titanic had been pushed to its maximum speed, though Senator Smith would ultimately :onclude that Ismay's presence on the ship was a factor encouraging Capt. Edward J. Smith to go faster. Asked how he managed to get away in a lifeboat when many passengers, including women and children, were unable to, Ismay said there were no more women or children in the vicinity of the boat that he had been helping to load and the boat still had room, so he got in. He said that as the Titanic sank, he did not look back because he was "pulling away" with his back to the ship: "I did not wish to see her go down." Asked to explain why he wouldn't be facing the wreck if he were rowing away from it, Ismay said that on his lifeboat the oars had to be pushed.

La séance d’ouverture a été ouverte par le sénateur William Alden Smith à 10 h 30 du matin, dans la salle East au lustre de cristal de l’hôtel — un décor de l’âge doré, s’il y en a un —, maintenant bondée de journalistes et de spectateurs curieux. beaucoup de la classe supérieure de New York.
Assis à côté du sénateur Smith, d’un côté de la table de conférence, se trouvaient le sénateur Francis G. Newlands, démocrate de Nevada, vice-président du sous-comité sénatorial, et George Uhler, inspecteur général du service d’inspection des bateaux à vapeur du département du Commerce, un conseiller de Smith.
En face d’eux se trouvait le premier témoin, J. Bruce Ismay, directeur de la White Star Line, propriétaire du
Titanic, également président de l’International Mercantile Marine Co., parent américain de White Star, financé par J. P. Morgan Jr. (qui avait annulé son voyage sur le Titanic). Son vice-président américain, Philip A. S. Franklin, l’officier survivant du Titanic, le sous-officier Charles M. Lightoller, les avocats de l’IMM et les gardes du corps chargés de protéger Ismay étaient assis avec Ismay, qui, dans les quatre jours qui suivirent la catastrophe, avait été calomnié par la presse américaine pour ne pas être resté à bord de son navire.

____________________


Témoin : J. Bruce Ismay, 49 ans
Directeur général de la White Star Line et passager de première classe, de Liverpool, Angleterre

En résumé : Ismay, qui sera par la suite convoqué de nouveau devant le tribunal, a suscité un large scepticisme lors de sa comparution initiale avec des déclarations évasives comme, "Plus que je ne sais." Il a nié que le Titanic avait été poussé à sa vitesse maximale, mais Le sénateur Smith a fini par comprendre que la présence d’Ismay à bord du navire était un facteur encourageant le Capitaine Edward J. Smith à aller plus vite. Interrogé sur la façon dont il a réussi à s’échapper dans une embarcation de sauvetage alors que de nombreux passagers, y compris des femmes et des enfants n’en avaient pas eu l'occasion, Ismay a répondu qu’il n’y avait plus de femmes ou d’enfants à proximité de l’embarcation qu’il avait aidé à charger et que l’embarcation avait encore de la place, alors il est entré. Il a dit que lorsque le Titanic a coulé, il n’a pas regardé en arrière parce qu’il "s’éloignait" avec le dos au navire : "Je ne voulais pas le voir coulé." Invité à expliquer pourquoi il ne serait pas face à l’épave s’il était en train de ramer loin de lui, Ismay a dit que sur son canot les avirons devaient être poussés.

Pages . 2 3 4 5 6 . . . . . . . . . 72 73 74 75 76
Page 1